Ota tilaajan tiedot talteen
Kun asiakas tilaa laskulle tavaraa tai palveluita, on ensiarvoisen tärkeää tietää kuka asiakas on.
Perustiedot talteen
Muista kirjata ylös ostajan perustiedot, kuten nimi, osoite ja puhelinnumero. Lisätietoina voi olla tarpeen kirjata ylös myös esimerkiksi kuluttaja-asiakkaan syntymäaika ja sähköpostiosoite.
Kun myyt yrityksille, kirjaa ylös ostajan Y-tunnus.
Tarkista henkilöllisyys
Kun myyt laskulle, tarkista, että henkilö todella on se, joka hän väittää olevansa. Pyydä saada nähdä esimerkiksi henkilö- tai ajokortti. Näin myös yleensä tilaajan nimi annetaan oikein, maksu tulee jouhevammin, eikä muistutuksia saatikka perintää edes tarvita.
Entä jos asiakas ei halua näyttää ajokorttiaan?
Älä myy laskulle, vaan tee käteiskauppa.
Riittämättömät tiedot
Mikäli tiedot ovat puutteelliset tai riittämättömät, henkilöä ei voida yksilöidä eikä perintää kohdistaa oikealle henkilölle. Tällainen tilanne saattaa olla käsillä esimerkiksi, kun muistiin on kirjattu vain henkilön nimi ja sähköpostiosoite, tai kun annettu nimi osoittautuukin lempinimeksi, jonka perusteella henkilöä on mahdotonta yksilöidä.
Ota siis tiedot talteen. Näin varmistat, että työstä sinulle kuuluva palkkio löytää tiensä kassalippaaseesi.